Karoseria

Jak sprawdzić, czy uszczelka pod głowicą jest pęknięta (7 prostych kroków)

Azteca.zgora.pl
mar 31 2022

Niewiele jest problemów bardziej notorycznych niż pęknięta uszczelka głowicy. Ich wymiana jest nie tylko kosztowna i czasochłonna, ale także często się psują.

Ale skąd wiadomo, czy mamy do czynienia z pękniętą uszczelką głowicy, czy też problem jest związany z czymś innym? W tym kompleksowym przewodniku przedstawimy wszystko, co należy wiedzieć, aby sprawdzić, czy nie doszło do przepalenia uszczelki głowicy.

Spis treści show Do czego służy uszczelka głowicy? Jak sprawdzić uszczelkę głowicy? 1. Sprawdź olej silnikowy 2. Sprawdź układ wydechowy 3. Sprawdź świece zapłonowe 4. Sprawdź chłodnicę 5. Sprawdź płyn chłodzący 6. Wykonaj próbę ciśnieniową 7. Sprawdź, czy nie ma wycieków WSKAZÓWKA DODATKOWA

Co robi uszczelka głowicy?

Uszczelka głowicy znajduje się pomiędzy głowicą silnika a komorą spalania i utrzymuje wszystkie płyny w odpowiednich kanałach. Może się wydawać, że jest to dość proste zadanie, ale znajduje się ona tak blisko komory spalania, że jest narażona na duże siły i ruchy.

Ponadto, jeśli uszczelki zaczną się psuć, pojawi się cały szereg problemów, które mogą doprowadzić do dalszego uszkodzenia silnika. Może się wydawać, że jest to prosty element, ale jego zadanie jest krytyczne.

Jak sprawdzić uszczelkę głowicy?

Dwa najprostsze sposoby na sprawdzenie uszczelki głowicy to sprawdzenie oleju i układu wydechowego. Ale choć są to najłatwiejsze sposoby, nie są to jedyne rzeczy, które można sprawdzić w celu potwierdzenia. Poniżej przedstawiamy siedem najskuteczniejszych sposobów sprawdzenia, czy uszczelka głowicy nie została uszkodzona:

1. Sprawdzić olej silnikowy

Jednym z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów sprawdzenia, czy doszło do uszkodzenia uszczelki głowicy, jest sprawdzenie oleju silnikowego. Można go sprawdzić, wyciągając bagnet, ale jeśli zbliża się termin wymiany oleju, o wiele skuteczniejsze jest spuszczenie go z miski i sprawdzenie.

Olej silnikowy zmieszany z płynem chłodzącym wskazuje na pękniętą uszczelkę głowicy. Mieszaninę można rozpoznać po mlecznym kolorze oleju, a nie brązowawym/czarnym kolorze oleju zużytego. Im więcej płynu chłodzącego, tym bardziej mleczny będzie kolor.

2. Sprawdź wydech

Jeśli z układu wydechowego wydobywa się znacznie więcej dymu niż zwykle, może to oznaczać, że doszło do uszkodzenia uszczelki głowicy. Jest jednak kilka rzeczy, o których należy pamiętać podczas diagnozowania nadmiernego zadymienia spalin.

Po pierwsze, gdy temperatura na zewnątrz spada, można spodziewać się większej ilości spalin niż w cieplejszych miesiącach. Jest to całkowicie normalne i nie wskazuje na pękniętą uszczelkę głowicy.

Po drugie, należy szukać nadmiernego białego dymu, jeśli masz pękniętą uszczelkę głowicy, ponieważ jest to kolor, w którym pali się płyn chłodzący, jeśli dostaje się do komory spalania. Wreszcie, aby problem dotyczył uszczelki głowicy, nadmierna ilość dymu musi występować zawsze.

Jeśli ilość dymu spalin zmienia się po rozgrzaniu silnika lub w różnych dniach, problemem prawdopodobnie nie jest pęknięta uszczelka głowicy.

RELATED: 6 przyczyn wydmuchiwania przez samochód białego dymu z wydechu

3. Sprawdź świece zapłonowe

Znakiem rozpoznawczym przepalonej uszczelki głowicy jest olej lub płyn chłodniczy na świecach zapłonowych. Chociaż nie jest to tak łatwe do sprawdzenia, jak w przypadku oleju czy wydechu, jest to niezawodny sposób na zdiagnozowanie problemu.

Po prostu wyciągnij świece zapłonowe i dokładnie obejrzyj każdą z nich. Jeśli zauważysz pozostałości oleju lub płynu chłodzącego na końcówce świecy zapłonowej, oznacza to, że masz problem i prawdopodobnie jest to pęknięta uszczelka głowicy.

4. Sprawdź chłodnicę

Jest kilka różnych rzeczy, których można szukać, sprawdzając chłodnicę. Po pierwsze, pęknięta uszczelka głowicy wpuści powietrze do układu chłodzenia, co spowoduje, że w chłodnicy pojawi się mieszanina rosy i piany.

Ponadto w układzie mogą się mieszać olej i paliwo. Jeśli tak się stanie, podczas sprawdzania chłodnicy pojawi się mieszanina o mlecznej barwie.

5. Sprawdź płyn chłodzący

Płyn chłodzący jest układem zamkniętym, co oznacza, że to, co zostało wlane do układu, powinno tam pozostać. I choć jego poziom może się nieznacznie wahać z powodu różnic temperatury i ciśnienia, to w większości przypadków powinien pozostać taki sam.

Jeśli więc okaże się, że trzeba stale dolewać płynu chłodzącego do układu, ale nie ma widocznego wycieku, istnieje duże prawdopodobieństwo, że płyn chłodzący zmierza w kierunku miejsca, w którym nie powinien się znajdować w silniku. Jeśli z układu wydobywa się nadmierna ilość dymu, oznacza to, że przedostaje się on do komory spalania, a jeśli olej ma mleczną barwę, oznacza to, że przedostaje się do kanałów olejowych.

Ponadto, podobnie jak olej może zmienić kolor, jeśli miesza się z płynem chłodzącym, jeśli w zbiorniku płynu chłodzącego znajduje się olej, można zauważyć pienisty/mleczny kolor, co oznacza, że mamy problem.

Jeśli ze zbiornika płynu chłodzącego wydobywa się dym, gdy korek płynu chłodzącego jest zdjęty, może to również oznaczać, że do układu płynu chłodzącego przedostaje się sprężanie. Można to również sprawdzić za pomocą testera spalin.

6. Wykonaj próbę ciśnieniową

Choć jest to jeden z bardziej skomplikowanych testów, jest też jednym z najskuteczniejszych. Do wykonania tej pracy potrzebne jest kilka specjalistycznych narzędzi, trzeba też wykręcić świece zapłonowe. Po wyjęciu świec zapłonowych należy je obejrzeć, aby sprawdzić, czy nie ma na nich pozostałości płynu chłodzącego lub oleju.

W przypadku pękniętej uszczelki głowicy zauważysz spadek kompresji w uszkodzonej komorze spalania. Dzieje się tak dlatego, że cylinder nie może się w pełni uszczelnić, a nadmiar ciśnienia ucieka.

Małe nieszczelności mogą być jednak bardzo trudne do zauważenia przy użyciu tej metody.

7. Sprawdź, czy nie ma wycieków

Podczas gdy większość ludzi wie, że pęknięta uszczelka głowicy może powodować wyciek płynów do innych części silnika, mniej znany jest fakt, że pęknięta uszczelka głowicy może prowadzić do wycieków zewnętrznych.

Wszystko zależy od tego, gdzie znajduje się wyciek. Jeśli znajduje się on na zewnątrz uszczelki głowicy, płyn będzie ściekał po zewnętrznej stronie silnika, zamiast trafiać do innych kanałów.

Może to powodować dymienie silnika, jeśli płyn zbiera się i spala, zanim dotrze do podłoża. Jeśli jednak płyn dotrze do ziemi, należy zauważyć, że pod pojazdem tworzy się kałuża.

Płyn ten może być zarówno płynem chłodzącym, jak i olejem, a jedynym sposobem zdiagnozowania go jako uszkodzonej uszczelki głowicy jest prześledzenie drogi do źródła wycieku. Jeśli okaże się, że wyciek pochodzi z uszczelki głowicy, oznacza to, że problem został rozwiązany!

DODATKOWA WSKAZÓWKA

Najłatwiejszym sposobem ustalenia, czy płyn chłodzący wycieka do oleju lub komór spalania, jest użycie przyrządu do pomiaru ciśnienia w układzie chłodzenia.

Wystarczy go podłączyć i pozostawić pod ciśnieniem przez 10 minut. Ciśnienie powinno być stabilne, ponieważ układ chłodzenia powinien być szczelny. Jeśli ciśnienie spada, oznacza to, że najczęściej płyn wycieka do oleju lub cylindrów.

Wykręcić świece zapłonowe i sprawdzić, czy w cylindrach nie ma śladów płynu chłodzącego. Sprawdź także, czy na bagnecie nie ma śladów płynu chłodzącego.

Do tego celu można użyć tego narzędzia:

497 Recenzje DAYUAN 28szt Uniwersalne ciśnienie w chłodnicy...
  • 28szt Uniwersalny tester ciśnienia w chłodnicy...
  • Umożliwia łatwe sprawdzenie szczelności w...
  • Kodowany kolorami korek testowy chłodnicy...
  • Specjalna konstrukcja próżniowego odmulania i ponownego napełniania...
$98.80 Zobacz ostatnią cenę

Udostępnij