Karoseria

3 Przyczyny hałasu emitowanego przez rolkę zwrotną (i koszt wymiany)

Azteca.zgora.pl
cze 14 2022

Nikt nie chce słyszeć nietypowych odgłosów dochodzących spod maski samochodu, ale wszystkie dziwne dźwięki powinny być niezwłocznie zbadane. Jeśli słyszysz hałas koła pasowego, to jest to jedna z sytuacji, których nie chcesz ignorować, w przeciwnym razie wkrótce będziesz mieć większe problemy na rękach.

Koła pasowe utrzymują różne paski we właściwym położeniu, więc jeśli jedno z nich ulegnie awarii, może to mieć wpływ na inne części silnika samochodu. Dotrzemy do źródła hałasu z koła pasowego, abyś mógł go szybko naprawić. Zacznijmy od szybkiego sprawdzenia, co go powoduje:

Najczęstszą przyczyną hałasu koła pasowego jest zużyte koło pasowe lub ślizgający się pasek serpentynowy. Przyczyną może być również uszkodzone koło pasowe, które powoduje głośny hałas.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista powodów, dla których w silniku słychać hałas koła pasowego:

Spis treści pokaż Przyczyny hałasu emitowanego przez koło pasowe 1. Zużyte koło pasowe 2. Ślizgający się pasek 3. Uszkodzone koło pasowe Umiejscowienie rolki zwrotnej Funkcja rolki zwrotnej Koszt wymiany rolki zwrotnej

Przyczyny hałasu emitowanego przez rolkę zwrotną

1. Zużyte koło pasowe

Podczas jazdy samochodem rolka zwrotna obraca się wraz z paskiem napędowym. Z czasem prowadzi to do zużycia koła pasowego w wyniku wielokrotnego użytkowania.

W miarę starzenia się, na powierzchni rolki mogą pojawić się ślady zużycia i otarcia. Na początku zużycie to będzie powodować jedynie niewielki hałas, ale stopniowo będzie się nasilać, ponieważ koło pasowe jest narażone na obciążenia.

2. Ślizgający się pasek

Jeśli zignoruje się oznaki zużycia koła pasowego, pasek może zacząć się ślizgać. Ten stan występuje, gdy koło pasowe jest zbyt zużyte.

Koło pasowe zaczyna wiązać się i ocierać o pasek silnika. W wyniku tego kontaktu powstają piszczące odgłosy, które nasilają się do czasu wymiany koła pasowego. Ponadto ślizgający się pasek może powodować uszkodzenie innych elementów silnika, co prowadzi do bardziej kosztownych napraw, jeśli nie zostaną one szybko naprawione.

RELATED: 7 objawów uszkodzonego paska zębatego, lokalizacja i koszt wymiany

3. Uszkodzone koło pasowe

Jeśli nadal będziesz ignorować problemy z kołem pasowym, ulegnie ono poważnemu uszkodzeniu, co doprowadzi do jego całkowitego zerwania. Stałe zużycie z czasem przekształca się w pęknięcia.

Na początku pęknięcie będzie niewielkie, ale spowoduje reakcję łańcuchową, z którą nie chcemy mieć do czynienia. W rzeczywistości uszkodzone koło pasowe może spowodować zerwanie paska serpentynitowego.

Gdy pasek serpentynowy ulegnie zerwaniu, pojawiają się większe problemy. W rezultacie silnik może utknąć w martwym punkcie lub przegrzać się. Ponadto piszczący hałas będzie coraz głośniejszy, co spowoduje uciążliwą jazdę.

Umiejscowienie rolki zwrotnej

Koło pasowe i pasek znajdują się w pobliżu przedniej części silnika. Widać, że pasek obraca się razem z silnikiem. Koło pasowe można znaleźć, patrząc na pasek serpentynowy poruszający się po silniku.

Większość pojazdów jest wyposażona w jedno koło pasowe, choć niektóre mają ich więcej, w zależności od konfiguracji. Naprężenie na kole zębatym jest regulowane przez jego położenie na szynowym elemencie mocującym, który dociska go na miejscu. Istnieją jednak takie koła pasowe, które zamiast tego wykorzystują napięcie sprężyny.

ZWIĄZANE: 8 przyczyn odgłosu tykania silnika

Funkcja koła pasowego zębatego

Silnik samochodu zawiera różne paski napędowe lub pasek serpentynowy, który jest odpowiedzialny za uruchomienie wszystkich akcesoriów dołączonych do niego. Niektóre z tych akcesoriów to alternator, pompa wody, sprężarka klimatyzacji i pompa wspomagania układu kierowniczego. Paski te mogą jednak łatwo kolidować z innymi częściami, jeśli nie są utrzymywane na swoim miejscu.

Rolka napinacza prowadzi wszystkie paski napędowe. Jest ono potrzebne do poprowadzenia pasków wokół wszystkich akcesoriów. Dzięki rolce zwrotnej paski są prawidłowo ustawione w celu zapewnienia płynnego obrotu, co zapewnia prawidłowe działanie pojazdu.

Chociaż rolka zwrotna zwykle działa normalnie przez długi czas, nawet przez cały okres eksploatacji pojazdu, może ulec zużyciu po wielu latach eksploatacji. Jeśli rolka zwrotna ulegnie nadmiernemu uszkodzeniu, będzie powodować dziwne odgłosy i inne problemy z paskami napędowymi.

Koszt wymiany rolki zwrotnej

Średni koszt wymiany rolki zwrotnej wynosi od 70 do 250 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Można oczekiwać, że zapłacisz 40 do 100 dolarów za rolkę zwrotną i kolejne 30 do 150 dolarów za robociznę.

Ceny te zależą jednak od typu samochodu, jakim się poruszasz, łatwości instalacji i lokalnych stawek robocizny. Ponadto podatki i opłaty pobierane przez warsztat samochodowy mogą się różnić.

Jeśli można samodzielnie wymienić rolkę zwrotną, można zaoszczędzić na kosztach robocizny. Wymiana rolki zwrotnej nie jest trudnym zadaniem i wymaga jedynie podstawowych narzędzi.

Chociaż wymiana rolki zwrotnej nie jest kosztowna, niektórzy starają się ją odłożyć na później. Jest to zły pomysł, ponieważ zlekceważenie tej niedrogiej wymiany może skończyć się czymś poważniejszym. Paski napędowe silnika opierają się na kole pasowym. Odkładając jego wymianę na później, można narazić się na inne problemy.

Należy zawsze zwracać uwagę na odgłosy dochodzące spod maski silnika. Należy rozwiązywać problemy, zanim staną się one głośniejsze i gorsze. W rzeczywistości, jeśli można uzyskać rolkę zwrotną przy pierwszych oznakach zużycia, można uniknąć kosztownych napraw w późniejszym czasie.

Udostępnij