Karoseria

Dlaczego silnik mojego samochodu przerywa? (i jak to naprawić)

Azteca.zgora.pl
mar 27 2022

Jazda powinna przebiegać bez zakłóceń, ale jeśli podczas jazdy silnik samochodu zaczyna trzeszczeć, pierwszym powodem do niepokoju może być niski poziom paliwa.

Jeśli jednak wskaźnik poziomu paliwa jest pełny, może to być objawem innych problemów z silnikiem. Na przykład zatkany filtr paliwa może uniemożliwiać dotarcie paliwa do komór spalania.

Jeśli problem nie zostanie natychmiast usunięty, może doprowadzić do dalszych uszkodzeń silnika. Ale jakie są przyczyny trzeszczenia silnika samochodowego?

Najczęstszą przyczyną trzeszczenia silnika samochodowego jest problem z układem paliwowym. Przyczyną może być uszkodzony filtr paliwa, pompa paliwowa lub wtryskiwacz paliwa. Przyczyną mogą być także problemy z iskrą, wynikające ze złego stanu świec zapłonowych lub cewek zapłonowych.

Nie są to wszystkie możliwe przyczyny, ale to dobry początek. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn trzeszczenia silnika samochodowego.

Spis treści pokaż 8 Przyczyny trzeszczącego silnika samochodowego 1. Wadliwe świece zapłonowe 2. Zatkany filtr paliwa 3. Uszkodzona pompa paliwa 4. Nieszczelność podciśnienia lub wlotu 5. Zanieczyszczony lub uszkodzony masowy czujnik przepływu powietrza 6. Zanieczyszczone wtryskiwacze paliwa 7. Wadliwy katalizator 8. Wadliwe czujniki tlenu

8 Przyczyny trzeszczącego silnika samochodowego

1. Wadliwe świece zapłonowe

Świece zapłonowe mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia niezbędnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Jednak świece zużywają się i nie mogą już działać zgodnie z przeznaczeniem.

W takim przypadku pojawia się dużo niespalonego paliwa, co powoduje przerwanie zapłonu i trzeszczenie silnika. Świece zapłonowe należy wymieniać zgodnie z ustalonym harmonogramem, aby zapobiec takim sytuacjom. Jeśli jednak nie zostały one wymienione w tym czasie, należy to zrobić - niesprawne świece zapłonowe mogą powodować zatarcie silnika.

Jeśli świece wyglądają na stare i brudne, być może nadszedł czas, aby je wymienić. Należy również rozważyć sprawdzenie cewek zapłonowych, które mogą powodować takie same problemy.

2. Zatkany filtr paliwa

Zadaniem filtra paliwa jest filtrowanie paliwa, które trafia do wtryskiwaczy, a następnie do silnika. Zatkany filtr paliwa może powodować zbyt niskie ciśnienie paliwa w silniku lub zatkanie wtryskiwacza paliwa.

Niskie ciśnienie paliwa spowoduje, że silnik będzie pracował na bardzo niskim biegu, co może spowodować jego zatarcie.

Filtr paliwa należy wymieniać zgodnie z harmonogramem, a jeśli nie zrobiono tego podczas ostatnich przeglądów, może on wymagać wymiany. Filtry paliwa są najczęściej łatwe do wymiany i nie kosztują zbyt wiele.

3. Wadliwa pompa paliwa

Z pompą paliwa jest tak samo jak z filtrem paliwa. Jeżeli pompa paliwa ulegnie uszkodzeniu, ciśnienie paliwa spadnie bardzo nisko, co może spowodować, że silnik będzie pracował na zbyt niskim biegu.

Najprostszym sposobem sprawdzenia tego jest zamontowanie tymczasowego ręcznego manometru do szyny paliwowej i sprawdzenie ciśnienia paliwa na biegu jałowym i przy zwiększaniu obrotów.

Jeśli ciśnienie paliwa jest zbyt niskie, z pewnością coś jest nie tak z filtrem paliwa lub pompą paliwową.

4. Podciśnienie lub nieszczelność w układzie dolotowym

Jeśli wokół kolektora dolotowego lub na przewodach od kolektora dolotowego znajduje się nieszczelność, może ona powodować zbyt ubogą mieszankę, co z kolei będzie skutkować trzeszczeniem silnika na biegu jałowym.

Najłatwiejszym sposobem sprawdzenia tego jest użycie dymomierza EVAP. Wątpliwe jest jednak, czy masz ją w domu, więc możesz także spróbować znaleźć nieszczelności, nasłuchując wysokich dźwięków w komorze silnika, gdy silnik pracuje na biegu jałowym.

Można także spryskać mydłem przewody wlotowe, aby sprawdzić, czy są jakieś nieszczelności.

5. Zanieczyszczony lub uszkodzony masowy czujnik przepływu powietrza

Komora spalania wymaga odpowiedniej ilości paliwa i powietrza. Nowoczesne silniki są wyposażone w komputer pokładowy, który monitoruje przepływ tych składników. Czujniki masowego przepływu powietrza zapewniają dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komór spalania.

Gdy czujniki nasycą się cząsteczkami brudu, nie są już w stanie przekazywać do ECU odpowiednich informacji. Powoduje to, że sterownik silnika rozpyla zbyt dużo lub zbyt mało paliwa do cylindrów, co powoduje, że silnik zaczyna pracować z zapłonem.

Czujnik masowego przepływu powietrza można wyczyścić, wyjmując go i ostrożnie czyszcząc za pomocą środka do czyszczenia elektroniki.

6. Zanieczyszczone wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwa rozpylają paliwo do komór spalania w każdym cylindrze. Jest ono następnie mieszane z powietrzem i zapalane przez świece zapłonowe.

We wtryskiwaczach paliwa znajdują się małe filtry, które ulegają zatkaniu, jeśli filtr paliwa nie wykonuje swojej pracy prawidłowo. Może to spowodować, że wtryskiwacz rozpyli zbyt mało paliwa do komory spalania, co spowoduje, że w cylindrze nie będzie zapłonu i silnik będzie się zatrzaskiwał.

Te małe filtry są wymienne i każdy warsztat powinien być w stanie je wymienić.

7. Wadliwy katalizator

Katalizator odgrywa istotną rolę w usuwaniu szkodliwych gazów ze spalin. Katalizator zatyka się, jeśli jest zbyt stary, może też dojść do utraty części w jego wnętrzu, co spowoduje zablokowanie drogi wydechowej.

Spowoduje to zbyt wysokie ciśnienie wsteczne w silniku, co z kolei spowoduje, że silnik zacznie trzeszczeć.

Można użyć środka do czyszczenia katalizatora, aby spróbować oczyścić katalizator.

Jeśli katalizator nie działa prawidłowo, wyczuwalny jest silny zapach zgniłych jaj.

8. Wadliwe czujniki tlenu

Większość nowoczesnych samochodów jest wyposażona w komputer pokładowy, który monitoruje wszystkie podzespoły silnika. Podłączone są do niego czujniki tlenu, które odpowiadają za regulację ilości paliwa dostarczanego do komór spalania. Uszkodzony czujnik tlenu powoduje tworzenie się mieszanki bogatej lub ubogiej.

Z czasem czujniki tlenu ulegają zanieczyszczeniu i nie są już w stanie przekazywać prawidłowych informacji do komputera pokładowego. Powoduje to wypuszczanie zbyt dużej lub zbyt małej ilości paliwa.

Do zdiagnozowania czujników tlenu potrzebny jest skaner diagnostyczny.

Udostępnij