Karoseria

Wskaźnik temperatury w samochodzie podnosi się i opada - przyczyny i jak naprawić

Azteca.zgora.pl
kwi 1 2022

Wskaźnik temperatury w samochodzie może być najważniejszym elementem pojazdu. Pokazuje on, kiedy silnik zaczyna się przegrzewać i pomaga zapobiec trwałym uszkodzeniom. Jeśli temperatura wzrośnie, należy zjechać na pobocze i pozwolić mu ostygnąć. Ale co zrobić, gdy wskaźnik temperatury w samochodzie podnosi się i opada?

Wahania wskaźnika temperatury mogą być spowodowane uszkodzeniem termostatu lub brakiem płynu chłodzącego. Możliwe też, że w układzie chłodzenia znajduje się powietrze. Z drugiej strony, może to być spowodowane uszkodzonym czujnikiem temperatury płynu chłodzącego lub złym wskaźnikiem temperatury.

W tym poradniku omówimy problemy prowadzące do problemów ze wskaźnikiem temperatury. Przedstawiamy także sposoby rozwiązania problemu i omawiamy znaczenie prawidłowej diagnostyki.

Spis treści pokaż Jak działa wskaźnik temperatury w samochodzie? Przyczyny podnoszenia się i obniżania wskazań wskaźnika temperatury w samochodzie 1. Zły termostat 2. Niski poziom płynu chłodzącego 3. Powietrze w układzie chłodzenia 4. Uszkodzony wskaźnik temperatury. 5. Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego 6. Uszkodzony moduł komputera Jak naprawić wahania wskaźnika temperatury 1. Wymień termostat 2. Napełnij układ chłodzenia 3. Odpowietrzyć układ chłodzenia 4. Wymień czujnik lub wskaźnik temperatury 5. Wymień moduł komputera

Jak działa samochodowy wskaźnik temperatury?

Wskaźnik temperatury w samochodzie informuje o temperaturze pracy silnika. Jest on zwykle umieszczony na desce rozdzielczej, w pobliżu prędkościomierza. Jego zadaniem jest mierzenie temperatury płynu chłodzącego, co pozwala sprawdzić, jak gorący lub zimny jest silnik w danym momencie.

Pompa wody pomaga w cyrkulacji płynu chłodzącego w całym układzie. Gdy znajduje się on w silniku, nagrzewa się. Następnie jest schładzany, gdy dociera do chłodnicy. Do utrzymania odpowiedniej temperatury wymagany jest termostat, który zatrzymuje lub uruchamia przepływ płynu chłodzącego. W pobliżu termostatu znajduje się także czujnik temperatury płynu chłodzącego, który wysyła sygnał potrzebny do utworzenia odczytu na wskaźniku.

Trzeba wiedzieć, jaka jest normalna temperatura robocza, aby można było określić, czy położenie iglicy jest prawidłowe. Gdy silnik jest zimny, wskaźnik znajduje się w dolnej części zakresu. W większości samochodów odczyt ten wynosi 122 stopnie Fahrenheita.

Po rozpoczęciu jazdy silnik zaczyna się rozgrzewać. Podczas tego procesu ciepło jest przekazywane do płynu chłodzącego, aby regulować jego temperaturę. Gdy silnik się rozgrzeje i wszystko będzie działało normalnie, odczyt będzie wynosił od 180 do 220 stopni Fahrenheita.

Temperatura powinna utrzymywać się w tych okolicach do momentu wyłączenia pojazdu. W tym momencie płyn chłodzący przestaje przepływać i temperatura spada.

Powody, dla których wskaźnik temperatury samochodu podnosi się i opada

1. Zły termostat

Termostat służy do regulowania temperatury płynu chłodzącego. Jeśli zacznie szwankować, może działać nieprawidłowo, powodując podskakiwanie wskaźnika temperatury w górę i w dół. Po uszkodzeniu nie będzie się już tak zachowywał.

Gdy termostat jest zamknięty, płyn chłodzący nie może przepływać, więc silnik nie jest schładzany. Z tego powodu silnik przegrzewa się.

Jeśli termostat jest otwarty, temperatura silnika spada poniżej normy. Mogą również wystąpić problemy z odprowadzaniem ciepła z układu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.

RELATED: 5 objawów nieprawidłowego działania termostatu samochodowego

2. Niski poziom płynu chłodzącego

Jeśli w układzie chłodzenia jest zbyt dużo wody, wskaźnik temperatury może dziwnie się zachowywać. Niektórzy mieszają wodę z płynem chłodzącym, ale ważne jest, aby do układu nie dostało się jej za dużo.

Bez odpowiedniej ilości płynu chłodzącego temperatura będzie rosła. Ponieważ woda nie jest w stanie odprowadzić ciepła z silnika w takim stopniu, jak płyn chłodzący, można zaobserwować nietypowe wahania temperatury.

Jeśli silnik zacznie się przegrzewać, najlepiej wymienić płyn chłodzący. Należy przestrzegać zalecanej mieszanki płynu niezamarzającego i wody, zależnie od wymagań serwisowych samochodu.

ZWIĄZANE: Niski poziom płynu chłodzącego silnik? (Przyczyny i konsekwencje)

3. Powietrze w układzie chłodzenia

Jeśli zauważysz, że wskaźnik temperatury czasami spada, może to być spowodowane obecnością powietrza w układzie. Powietrze dostaje się do układu przez uszkodzony korek chłodnicy lub pękniętą uszczelkę głowicy. Może również przedostać się z powodu nieszczelności przewodu chłodnicy lub niewłaściwego postępowania podczas płukania układu chłodzenia.

Gdy kieszeń powietrza zatrzymuje płyn chłodzący, silnik zaczyna się przegrzewać. Po wznowieniu ruchu temperatura silnika może powrócić do normy.

4. Uszkodzony wskaźnik temperatury

Zawsze istnieje możliwość, że winny jest sam wskaźnik temperatury. Zestaw wskaźników nie jest pierwszą rzeczą, której należy się przyjrzeć, ale zawsze jest to możliwe, jeśli nie można znaleźć nic innego, co jest nie tak.

Często w przypadku problemów z zestawem wskaźników można zaobserwować inne problemy. Przyjrzyj się innym wskaźnikom, aby sprawdzić, czy nie występuje usterka elektryczna.

ZWIĄZANE: Wskaźnik temperatury nie świeci na zimno? (Przyczyny i jak to naprawić)

5. Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego

Bardziej prawdopodobne jest, że błędne odczyty pochodzą z wadliwie działającego czujnika temperatury płynu chłodzącego (CTS). Ta część znajduje się w silniku i może ulec zanieczyszczeniu.

Jeśli czujnik zostanie uszkodzony lub skorodowany, może wysyłać nieprawidłowe sygnały. Może również powodować nieregularne odczyty, jeśli działa z przerwami.

6. Zły moduł komputera

Jeśli zauważysz, że wskaźnik temperatury działa nieprawidłowo, może to być spowodowane uszkodzeniem modułu komputera. Ta część jest niezbędna do przekazywania danych z silnika i innych układów pojazdu.

Zadaniem modułu jest przekazywanie danych, które wpływają na działanie wskaźnika temperatury. Jeśli jednak moduł ulegnie uszkodzeniu, mogą wystąpić również inne dziwne problemy, ponieważ ta część jest używana do sterowania wieloma różnymi układami.

Jak naprawić wahania wskaźnika temperatury

1. Wymień termostat

Wymiana termostatu samochodowego kosztuje średnio od 125 do 300 dolarów. Nie jest to jednak trudne zadanie, które można wykonać samodzielnie.

Zacznij od znalezienia termostatu. Prawdopodobnie znajduje się on w miejscu, w którym górny wąż chłodnicy łączy się z silnikiem, ale może też być na dolnym wężu. Odkręcić zacisk i zebrać płyn chłodniczy do wiadra znajdującego się pod spodem.

Wyjmij stary termostat i załóż nową uszczelkę. Teraz można założyć nowy termostat, wymienić części i ponownie napełnić układ płynem chłodzącym.

2. Napełnianie układu chłodzenia

Profesjonalne płukanie układu chłodzenia kosztuje średnio od 65 do 150 dolarów. Jest to jednak kolejna czynność, którą można wykonać w domu.

Spuść wodę z chłodnicy i ponownie napełnij ją wodą destylowaną. Pozostawić pojazd na dziesięć minut. Wyłączyć silnik i spuścić brudną wodę z układu. Wpuścić do układu świeży płyn chłodzący, zmieszany zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. 3.

3. Odpowietrzanie układu chłodzenia

Układ chłodzenia można także odpowietrzyć, jeśli zauważysz, że w układzie znajduje się powietrze. Zdejmij korek chłodnicy i napełnij ją płynem chłodzącym do pełna. Uruchomić silnik i włączyć ogrzewanie na wysoką moc, a wentylator na niską.

W miarę obniżania się poziomu płynu chłodzącego uzupełniaj go. Poluzuj zawory odpowietrzające i kilkakrotnie zwiększ obroty silnika, aby zapewnić cyrkulację płynu chłodzącego. Postępuj tak, aż temperatura przestanie się wahać.

RELATED: Jak odpowietrzyć układ chłodzenia samochodu (9 prostych kroków)

4. Wymiana czujnika lub wskaźnika temperatury

Koszt wymiany czujnika wskaźnika temperatury powinien wynieść od 200 do 450 dolarów. Konieczna może być wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego na górze lub z boku silnika, a ponadto istnieje możliwość, że winne są same wskaźniki.

Przed przystąpieniem do wymiany części należy przeprowadzić odpowiednią diagnostykę. W przeciwnym razie można stracić pieniądze na niepotrzebne naprawy.

5. Wymiana modułu komputerowego

Jest to najdroższa naprawa spośród wszystkich możliwych. Nowy moduł sterowania silnikiem kosztuje średnio od 300 do 1500 USD za części i robociznę.

Dobry skaner kodów powinien wykryć problem z modułem sterowania silnikiem. Mogą również wystąpić inne nietypowe objawy, gdy ten centralny moduł zaczyna szwankować.

Udostępnij